Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom
Podróże - Na dobry początek
Podróże w ciąży

łódź dla dzieci Łódź dzieciom

Ciąża to jest czas szczególny, kiedy to należy być wyjątkowo ostrożnym i najlepiej zrezygnować z wszelkich szaleństw. Nie oznacza to jednak konieczności rezygnacji z wyjazdów w ogóle.

Wszystko zależy tu od samopoczucia przyszłej mamy. Czasem bywa, że podróż jest rzeczywiście niemożliwa. Ale jeśli mama czuje się dobrze, nie ma żadnych przeciwwskazań. Ciąża nie jest przecież chorobą. Najważniejsze jest bardzo dobre przygotowanie do podróży.

Planując wyjazd, należy pamiętać, że największe zagrożenie poronieniemwystępuje w pierwszym trymestrze. Szczególnie w tym okresie ważne jest zdrowe odżywianie i wypoczynek, mogą też częściej występować torsje i problemy z omdlewaniem. Mogą, ale nie muszą. Z kolei w trzecim trymestrze kobieta staje się coraz bardziej ociężała, dziecko jest coraz większe, cięższe i przyszła mama coraz łatwiej się męczy. Oznacza to, że teoretycznie najlepiej jest podróżować w drugim trymestrze. Podróż należy uzależnić od samopoczucia mamy i opinii lekarza.

My podróżowaliśmy w ciąży dwa razy. Za pierwszym razem była to podróż do Tajlandii i Laosu. O nadchodzącym dziecku dowiedzieliśmy się w dniu wyjazdu. Szybko zmieniliśmy zawartość apteczki, zakreśliliśmy nowe reguły podróży i wyruszyliśmy. Na miejscu nie było żadnych problemów zdrowotnych. Zrezygnowaliśmy tylko z brania leków antymalarycznych (doxycyklina jest silnym antybiotykiem, jej zażywanie mogłoby spowodować poronienie lub ciężką chorobę dziecka), kupiliśmy w Bangkoku moskitierę i więcej środków "antykomarowych". Postanowiliśmy też, że w Laosie nie będziemy przekraczać odległości 24 godzin drogi do Tajlandii, gdzie służba zdrowia jest na wysokim poziomie. Wyjazd udał się wspaniale, choć nie był może tak aktywny, jak sobie to wcześniej planowaliśmy; odrzuciliśmy np. pomysł trekkingu po górskich wioskach północnego Laosu. Ryzyko było spore, choć staraliśmy się je minimalizować, unikając wszelkich ewentualnych zagrożeń dla zdrowia. A w 9 miesięcy później przyszło na świat nasze dziecko, całkowicie zdrowe, choć zarażone bakcylem podróżniczym...

Za drugim razem podróżowaliśmy w trzecim trymestrze ciąży. Odległość nie była daleka, wybraliśmy kraje nadbałtyckie - Litwa, Łotwa, Estonia. Podróżowaliśmy samochodem, nocowaliśmy w namiocie. I w tym wypadku nie było żadnych problemów z samopoczuciem, pomimo wielu godzin spędzanych w samochodzie. Trasę zaplanowaliśmy tak, aby uniknąć całodziennych jazd; przystanków na rozprostowanie nóg i na zwiedzanie było sporo, podobnie jak wsparcia ze strony męskiej części rodziny. Nie trzeba było nosić plecaka ani denerwować się spóźnionym autobusem. A na świeżym powietrzu spało mi się znacznie lepiej, niż we własnym łóżku!

Wszystkie plany podróżnicze jednak należy uzależnić od samopoczucia (i chęci!) przyszłej mamy!

Jak przygotować się do podróży w ciąży:

1. Zastanów się, czy niczego nie obawiasz się w związku z podróżą; nadmierny niepokój może nagle pogorszyć samopoczucie.

2. Pamiętaj, że zwykłe ubezpieczenia nie obejmują chorób / zabiegów związanych z ciążą - wymagana jest dodatkowa opcja ubezpieczenia.

3. Zastanów się, na jakim poziomie jest służba zdrowia w kraju, do którego wyjeżdżasz.

4. Sprawdź, w których miejscach możesz liczyć na najlepszą pomoc medyczną.

5. Czy w razie potrzeby będziesz w stanie porozumieć się z lekarzem?

6. Nie planuj zbyt szczegółowo. Być może na miejscu okaże się, że Twoja mobilność gwałtownie się zmniejszyła.

7. Uważaj, aby nie przebywać zbyt długo w jednej pozycji (długie podróże np. autobusem, łódką).

8. Na wszelki wypadek należy zabrać ze sobą leki rozkurczowe (np. Nospa) i stale nosić je przy sobie.

9. W ciąży skóra przyszłej mamy jest bardziej wrażliwa na działanie promieni słonecznych, a brzuszka w ogóle nie powinno się wystawiać bezpośrednio na słońce. Warto zainwestować w dobry krem z filtrem, a brzuch osłaniać np. koszulką lub zwiewnym pareo.

10. Szczególnie ważny jest wypoczynek, tak aby podróż była przyjemnością, a nie katorgą w imię bicia absurdalnych rekordów. Jeśli przyszła mama ma ochotę na plażowanie czy błogie lenistwo - należy to uszanować i dostosować do tego swoje plany.

11. Jeśli nosisz już jeden ciężar (w brzuchu), to pozwól się wyręczyć w noszeniu ciężarów na plecach (o ile to oczywiście możliwe!)