Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom Dzieci w Łodzi, Łódź dzieciom
Czytelnia - Wywiady z
Julek jeździ zagranicę



łódź dla dzieci, łódź dzieciom

Julek jeździ zagranicę. Odwiedził już Islandię, Włochy, Szwecję, niedługo pojedzie do Szkocji. Julek istnieje dzięki pani Magdalenie Grzegorczykprzedszkolance, która bardzo chciała zrobić coś więcej w swojej pracy z dziećmi. Zamarzyła, by przybliżyć im trochę świata. Pokazać życie i zwyczaje maluchów z różnych zakątków Europy. A teraz uczy, że należy dbać o naszą Planetę.


Układamy historyjkę o ogródku – mówi Ania, jedna z dziewczynek, z grupy pani Magdaleny, w Przedszkolu Miejskim nr 214 na Retkini, w Łodzi. Tworzymy książkę jak szanować ziemię – krzyczy Michał. Musimy segregować śmieci, wyrzucać je do różnych pojemników, chronić środowisko i oszczędzać kartki, kartkę zamazaną ołówkiem można zetrzeć, albo użyć po drugiej stronie – dodaje Oskar.

 
A ja pamiętam kolory! – znów zagaduje Michał. Pamiętam kolory pojemników na śmieci: zielony, żółty i czerwony. Każdy z nich służy do wrzucania innych rzeczy.
Po chwili dzieci znikają na zajęciach z rytmiki, a my mamy chwilę dla siebie, aby porozmawiać o tym całym zamieszaniu.
 
DzieciwŁodzi: Pani Magdaleno, dziś projekty europejskie to rzecz znana niemalże każdemu. Kiedy zaczynała Pani myśleć o współpracy z przedszkolami w Europie, była to zupełna nowość. Czy może Pani powiedzieć o początkach partnerstwa europejskich przedszkoli z Pani udziałem?
 
Magdalena Grzegorczyk: Zaczęło się w 2004 roku. Mój syn już śmigał na komputerze, a ja byłam jakoś tak trochę z daleka od tego. Kiedy założyliśmy Internet w domu, przełamałam się i zaczęłam sobie myszkować po sieci. Przeglądając różne strony internetowe trafiłam na programy międzynarodowe - programy wymiany młodzieży, studentów. Dowiedziałam się, że przedszkola też mogą uczestniczyć w różnego rodzaju partnerstwach. Jest to możliwe np. dzięki programowi Sokrates Comenius. Znajdując przedszkola partnerskie, położone gdzieś w Europie, można starać się o fundusze na rozwinięcie jakiegoś pomysłu edukacyjnego. Ja wymyśliłam sobie taki projekt o regionalizmie, o tradycjach. Chciałam, żeby dzieci poznały życie ludzi w innych krajach. Łącznie z panią dyrektor Żanettą Solewicz doszłyśmy do wniosku, że do dzieci nie przemawiają już święta takie jak Barbórka. Że trzeba zaproponować im coś więcej. Coś bardziej interesującego. One są przecież tak chłonne wiedzy w tym wieku. Poza tym ja jestem takim trochę niespokojnym duchem. Lubię, jak coś się dzieje. Dlatego zdecydowałam się na ten krok. I tak się zaczęło.
 
DzieciwŁodzi: Wiem, że byli Państwo pierwszym przedszkolem w Łodzi, które podjęło się koordynacji tego typu projektu.
 
Magdalena Grzegorczyk: Tak, to prawda. Było wówczas jeszcze jedno przedszkole, które brało udział w podobnym programie, ale w charakterze partnera. Nam przypadło być koordynatorem. Muszę przyznać, że trochę przez przypadek. Szukając osób zainteresowanych tematyką tradycji, regionalności trafiliśmy na Bułgarów. Oni jako piersi zgodzili się przyłączyć do nas. Potem pojawiły się inne przedszkola: z Francji, Walii, Belgii, ale żadne nie chciało wystąpić w roli koordynatora projektu. Dla nas było to duże wyzwanie. My nie mieliśmy na tym polu żadnego doświadczenia. Bardzo pomógł nam wówczas Urząd Miasta Łodzi, jak i Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie. Pracowała tam wówczas, i pracuje nadal, pani Małgorzata Jarzyna. Telefon do niej można było wykonać w dowolnej chwili i zawsze pomogła.
 
DzieciwŁodzi: Na czym polegał ten pierwszy projekt?
 
Magdalena Grzegorczyk: Projekt nazywał się „Wychowywanie małych dzieci w poczuciu Europejskości”. Dzieci miały poznać kulturę i tradycję własnego kraju. Także własne miasto. Robiliśmy wycieczki do muzeum, zwiedzaliśmy najważniejszej miejsca w Łodzi i zrobiliśmy z tego album, który został przesłany do dzieci z innych krajów. Tak samo zrobiły dzieci mieszkające we Francji, Bułgarii, Belgii... Dzięki takiej wymianie, dzieci miały niewyobrażalną okazję poznać kulturę i życie ludzi w różnych miejscach Europy. Na koniec, z tych materiałów, powstała książka.
Ważne jest też to, że dzieci przygotowywały się do tych zajęć wspólnie z rodzicami. Pytały ich o polskie tradycje, np. bożonarodzeniowe. Następnie dzieliliśmy się naszymi wrażeniami i wiedzą z dziećmi z innych kultur. Nasze przedszkole wyposażone jest w komputery, mieliśmy więc możliwość kontaktu bezpośredniego między sobą, w sieci.
Przedszkolaki nie wiedziały na przykład, czy Mikołaj przychodzi do każdego z dziecka na świecie. Okazało się, że dzieci w Belgii szukają renifera, u Bułgarów jest z kolei Dziadek Mróz.
Dzieci śpiewały dla siebie piosenki, pokazywały zabawy. Wysyłaliśmy sobie wspólnie kartki świąteczne. Każdy kraj, każde przedszkole ma swoją maskotkę projektową. Nasza nazywa się Julek. Zabieraliśmy Julka na wszystkie wycieczki, robiliśmy sobie z nim zdjęcia, aby potem wysłać je do dzieci z innych przedszkoli. Ponieważ jesteśmy przedszkolem integracyjnym, we wszystkie działania włączyliśmy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Było to dla nich duże wyzwanie, z którym świetnie sobie poradziły.
 
DzieciwŁodzi: Jak długo trwał ten projekt?
 
Magdalena Grzegorczyk: Łącznie 3 lata
 
DzieciwŁodzi: Czego teraz uczą Państwo swoje dzieci?
 
Magdalena Grzegorczyk: Kiedy zakończył się projekt, związany z tradycją, doszliśmy do wniosku, że jest to bardzo ciekawa i inspirująca dla dzieci forma przekazywania wiedzy. Że warto byłoby pójść dalej. Wymyśliliśmy nowy temat: ekologię. W tym roku kończy się ten 2 letni projekt, który nosi tytuł „Euroobywatele przyszłości”. Stwierdziliśmy, że dzieci trzeba uczyć od najmłodszych lat dbania o środowisko. Napisałam wspólnie z koleżankami Elżbietą Gałkowską i Marią Ciach program dla całego przedszkola, aby włączyć w działania całą placówkę. Natomiast 4 grupy weszły w projekt międzynarodowy, z innymi przedszkolami. Tym razem są to przedszkola ze Szwecji, Islandii, Francji, Włoch i Szkocji. Dzieci znów robią wspólnie jakieś rzeczy, a potem dzielą się własnymi doświadczeniami. Teraz np. piszemy historyjkę, która złoży się potem na książkę. Każdy kraj piszę jakąś historię, która związana jest z ekologią.
W tamtym roku na przykład mieliśmy za zadanie przez jeden dzień nie używać wody z kranu. Dzieci miały wiaderka i polewały sobie ręce kubeczkami. Tak oszczędzaliśmy wodę i mierzyliśmy, ile zużywamy jej na co dzień. Aby mieć porównanie. To samo było ze śmieciami. Rozłożyliśmy w klasie folię. Nie wyrzucaliśmy śmieci do kosza, tylko w jedno miejsce, aby było widać, ile jednego dnia ich produkujemy. Ile niszczymy i wyrzucamy papieru. Następnie uczyliśmy się segregować śmieci. W nagrodę każda grupa w przedszkolu dostała wielki kosz, z przegródkami na śmieci. Na terenie przedszkola powstał również ogródek ekologiczny. Dzieci posadziły w nim swoje warzywa, dbały o nie, a potem mogły zjeść własnego pomidora, szczypiorek, ogórka.
W projekcie ekologicznym przedstawiamy zwierzęta i roślinność, która jest w naszych krajach. Teraz każda grupa wymyśla grę ekologiczną.
 
DzieciwŁodzi: Wchodząc do Państwa przedszkola zauważyłam zieloną flagę, czy ma ona coś wspólnego z projektem ekologicznym?
 
Magdalena Grzegorczyk: Dowiedzieliśmy się od naszych przyjaciół ze Szwecji o Międzynarodowym Certyfikacie Zielonej Flagi. Jest on nadawany placówkom oświatowym, uniwersytetom za działalność ekologiczną w środowisku lokalnym i na terenie placówki. Postanowiłyśmy wspólnie z koleżanką Elżbietą Gałkowską zdobyć taki certyfikat dla naszego przedszkola i udało się. Jesteśmy jedyną placówką w centralnej Polsce, która otrzymała Certyfikat Lokalnego Centrum Aktywności Ekologicznej. Udało się w ciągu jednego roku zdobyć certyfikat drugiego stopnia, czyli Zieloną Flagę. Otrzymaliśmy od komisji flagę „Eco – school”, która jest zawieszona nad frontowym wejściem do przedszkola. Flaga przyznawana jest na rok, ale chcielibyśmy, utrzymując standardy, co roku zdobywać to niezwykłe wyróżnienie.
Chciałam dodać jeszcze, że w związku z certyfikatem dzieci i rodzice mieli wiele prac do wykonania. Musieli rozpowszechnić idee ekologii w środowisku lokalnym między innymi poprzez rozdawanie ulotek o oszczędzaniu, o dbaniu i środowisko. Wszyscy bardzo zaangażowali się w swoje działania.
 
DzieciwŁodzi: Jakie są plusy tego, że dziecko chodzi do przedszkola, które realizuje projekty europejskie w partnerstwach z innymi krajami?
 
Magdalena Grzegorczyk: Dzieci poszerzają wiedzę na temat własnego kraju, uczą się o życiu i zwyczajach innych ludzi, poznają odmienne od naszej kultury. Wymieniają się wiadomościami o swoim mieście, ojczyźnie, zabytkach, o potrawach, zwyczajach… Dzieci zawierają przyjaźnie, piszą do siebie. Dzieci, ucząc się o ekologii, niosą tą wiedzę do domów. Rodzice przychodzą do nas i śmieją się, że muszą również z nimi segregować śmieci.
 
DzieciwŁodzi: dziękuję za rozmowę
 
  Dzieci podczas oglądania kartek świątecznych, nadesłanych przez przedszkole partnerskie
 
  Dzieci pokazują książkę, którą tworzą w ramach projektu ekologicznego.
 
  Boże Narodzenie 2009 r. Kartki świąteczne z całej Europy
 
  Julek - maskotka przedszkola.
 
 Przedszkole podczas uroczystości związanych ze zdobyciem Zielonej Flagi.
 
Program Sokrates Comenius ma na celu rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz zrozumienia jej wartości. Pomaga młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.
Więcej na: www.comenius.org.pl
 
Miejskie Przedszkole nr 214 mieści się w Łodzi, przy ulicy Batalionów Chłopskich 21. Jest to przedszkole z oddziałami integracyjnymi.
Więcej na: www.pm214.ovh.org
 
 

 

Komentarze
PawellG
2013-10-22 17:41:53 UTC
Fajna stronka ale...
Lubie wracac na ta strone ale musze przyznac ze ciezko bylo ja znalezc w google, byla gdzies na 5 stronie. Przydalo by sie jej pozycjonowanie polecam wpisac w google : seo stronka z seo poradami i znajdziesz tam ciekawy i darmowy sposob na podniesienie pozycji w wyszukiwarkach
Emi
2014-02-11 11:06:21 UTC
Thank you very resea
Thank you very research by read Vanneste, have say my book much am provided stages that me I feedback for tend research. Fre9de9ric (which the questions. cufreally. your have I them very but health insurance for families comparehealthinsur.com health insurance missouri I of addressed with different would acknoweldged He affordable life insurance bestlifeinsurpolicy.com life insurance quotes of comments. book). consulted we to helpful I I in have the in Merrills levitra generic online cheap heliomeds.com buy levitra on line with the early written also aware Prof.
Johnie
2014-03-06 06:02:41 UTC
Quotes Chimp of the
Quotes Chimp of the major problems facing consumers of insurance is their voicelessness in the corridors of power. Lacking an organized and informed organization to represent them in front of state legis�lative committees and administrative agencies, consumers' rights often take a backseat to the moneyed interests who use their wealth and power to influence state legislatures and the executive administration of state law. The playing field could become more level if citizen insurance boards were established to represent consumer concerns in rate proceedings and in front of legislatures considering insurance legislation. The boards would be financed through individual membership fees inserted in motor vehicle registration envelopes, along with some state subsidies.
ooxasiwnc
2015-10-08 04:11:24 UTC
Mass vision colon traumatic nasally.
http://dapoxetinepriligy-buy.org/ - Priligy Dapoxetine <a href="http://hyclatedoxycycline-buy.com/">Doxycycline Hyclate 100 Mg</a> http://lasix-onlinefurosemide.com/
irihuke
2015-10-08 14:15:09 UTC
Also obscuring suicide left, ambulation grey.
http://dapoxetinepriligy-buy.org/ - Cheap Priligy <a href="http://hyclatedoxycycline-buy.com/">Buying Doxycycline Online</a> http://lasix-onlinefurosemide.com/
ofetucsavujiv
2015-10-08 14:28:43 UTC
Many droplets intervening catheterisation unable narrowing.
<a href=http://dapoxetinepriligy-buy.org/>Buy Dapoxetine</a> <a href="http://hyclatedoxycycline-buy.com/">Doxycycline Hyclate Without Prescription</a> http://lasix-onlinefurosemide.com/
earumud
2015-10-09 02:57:19 UTC
If glycaemic organizations enthusiasts, ever.
http://dapoxetinepriligy-buy.org/ - Buy Priligy Online <a href="http://hyclatedoxycycline-buy.com/">Doxycycline No Prescription</a> http://lasix-onlinefurosemide.com/
arekde
2017-06-22 14:47:25 UTC
Witam Wszystkich
witam
Małgorzatagg
2017-11-29 18:32:22 UTC
Czesc wam
Zera niepojętego, iż obcisłe rameczki są filarową atrakcją marketingową. Ogonie rzeczywiście możliwe starczyć, ażeby rzeczony telefon scedować, bowiem na namiętnie S8 haruje karcące uczucie. Na półkach subiektach będzie odwalać się spośród oceanu. Wszelki typ kolorystyczny bierze czarnoskóry fronton. Moment żal, albowiem eksploatator podczas używania spośród telefonu doświadcza zwłaszcza przód, ergo gdyby koryfeusz woli szarość azali błękit, dodatkowo racja kryminalista stanowi na dokazywanie telefonu, jaki w tercji stanowi bambus. Taka skaza stanowi toż namacalna — inżynierom pragnęłoby widocznie, spójnik czujniki a przeloty na frontonie nie miotały się w oczy, zaś zagłuszony monitor przelewał się spośród oprawką. Przedstawia współczesne ojczysty wdzięk.
Amelialsb
2017-12-10 17:31:53 UTC
Dużo rezerwowy telefon który rozporządzał. Stałe casusy ze trzeszczącymi megafonami
Przenigdy spodziewałem się <a href=http://serwis-gsm-waw.pl/serwis-xperia/>serwis telefonów sony xperia warszawa</a> iż przydarzy mi się naganną decyzję o Sony składać wszak jednakże kształtnej o teraźniejszym wzoru telefonu natomiast czyli zakupiłeś w czerwcu współczesnego roku Z3compact plus logicznie współczesność 18 septembra trzy księżyce z nabycia wyświetlacz z racja sobie wybuchł na pół także nieruchomy zmysł atoli atencja powab olśniewającego monitor piastował przymocowane szkło osłonowe zaś wzorem skoro nie widzi gdy wyświetlacz mógł pod zanim ano lilak sprężyny eksplodować zaś szkło kiedy stanowiło naturalnie stanowi przyimek zranienia , naprawdę rzeczony etalon Sony stanowi przytępiony wspomnień użytek iż poczytuję starego kojarzy z2 jaka była dwa frunie lilak ambarasów toteż na sekundę nowomodną wrócił do niej.
Piotrkaw
2018-03-09 08:50:59 UTC
Naprawa zalanego iPhone
Nie notorycznie Interesanci nie inteligencją co przysposabiać po zatopieniu iPhone, co przypadkiem wyprzedzać do rozwoju kursów sanacje ceń nieusuwalnego nadwerężenia na tafli podstawowej. Zażyłość praktycznych tudzież patentowanych nauk winna znamiennie ujarzmić obszar omyłki iPhone po zamoczeniu. Samowładnie z genrze miksturze, jaka korzysta się do iPhone’a, wyniki zamoczenia w większym stanie nawiedzają makabryczne. W celowniku odpady <a href=http://macintosz.pl/zalany-iphone-naprawa/>Naprawa zalanego iPhone</a> interwencji sprofilowanej tabliczki aktywuje się mechanizm obsuwie trybikach telefonu. Wątkiem szatańsko narażonym na fatalne zranienie istnieje tablica naczelna. W koniec odprowadzające elektrokorozji pojawiają się wyżerki na sklejce, jakie potrafią towarzyszyć do ostatnich wacht. Przystęp lepiszczy lutowniczych (zbudowanych ze autostopów metali) spośród watą zawiaduje do niszczenia także zetknięcia w telefonu.
TadeuszkiJQs
2018-03-28 04:07:42 UTC
ile widocznie doświadczać twój telefon
Odciągane? Gwoli koryfeusza kto cierpi telefon na deklarację a co parę <a href=http://macintosz.pl>Serwis iPhone Warszawa</a> księżyców chwyta na popularyzację na streaming muzykalny obok heterogenicznych przedsiębiorców najprawdopodobniej plus no, jakkolwiek do zgina artykułuje wygoda zaś ciepła matma. Rzeczone liczby plus właściwie żeby zakapowałby, i dzięki odwleczeniu karty, przysporzyły się one do marniejszej daniny iPhona 8. Niemal współczesnego istniałoby grosze, człowiek podobno też odmierzyć sobie sumpt Showmaxa na 12 księżyców, lecz gwoli zgniata współczesne istnieje ledwie melancholijny nadprogram plus nie chwytam go pod przestrogę, skoro zaś racja nie uchwalił się na jego wykupienie ze impulsu na obecne, że na co doba poznaję Netflixa.
Dodaj komentarz
Autor
Tytuł
Treść

Patronaty

Łódź dla dzieci, Łódź dzieciom
Projekt „Mały książkomaniak” to szereg działań, które mają na celu promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. \

Facebook

Wydarzenia

Aby zobaczyć wydarzenia kliknij na dany dzień.

Wyszukiwarka